NAGG I
NELL, de Laura Sanchis,
PERROS DANESES
Noves Dramatúrgies 2014, Culturarts TGV
PERROS DANESES
Noves Dramatúrgies 2014, Culturarts TGV
NAGG
I NELL, l' equip.
LAURA
SANCHIS, diplomada
en Arte Dramático por el Centro Teatral Escalante Y Master en
Estudis Teatrals (Institut del Teatre). En 2009 realiza “Helsinore”
con Chema Cardeña, PERROS DANESES, “Gossos de Llum” Mejor actriz
de reparto. 2013, Faràs
Tard, Festival
Russafa Escènica. Dirige Mogadur
para TGV. 2014,
Un entre tants,
de J. Sahuquillo. Perros Daneses. Incentivo a Nuevas Dramaturgias,
Nagg
i Nell.
P. Daneses.
JESSICA
MARTINEZ,
diplomada en Arte Dramático por el Centro Teatral Escalante,
miembro de la cía. PERROS DANESES, entre sus trabajos destacan:
Organización del Festival de microteatre Llavoreta Viva (La
Llavoreta Espai Creatiu, València, 2013).Como intérprete trabaja en
Un
mercader de Venecia y Helsinore ,
de Chema Cardeña, Sala Russafa. Y en la Producción de
Un entre tants, J. Sahuquillo Perros
Daneses, Ajuntament de Burjassot.
JAVIER
SAHUQUILLO,
dramaturgo y director, recibe premios como autor –FISEC (2001), VII
Premio de escritura creativa Bancaixa – y I Premio de Textos
Teatrales de TGV y Creador.es (2013) por Mogadur,
estrenada en en Teatro Rialto y Teatro Arniches. Escribe
El origen de las especies 2.0, actualmente
en cartel (Crit Companyía Teatral) y dirige obras como La
ronda del
miedo (Sala Ultramar), La
sonata de los desconocidos (Teatre del Sense Trellat)
u Hojas
de hierba (Cardia
Teatre). Su última dirección en la cía. Perros Daneses es Un entre
tants, sobre Vicent Andrés Estellés.
PACO ZARZOSO DIU DE L'OBRA:
Nagg i Nell nace a
partir de un juego de magia, un bidón azul de algún producto
altamente tóxico: gasolina, ácido sulfúrico, o quién es cortado
por una radial y se convierte en dos, en dos bidones, en dos cubos de
basura. Nagg i Nell convierte el veneno en sangre, sudor y lágrimas,
lágrimas de alegría y espanto, una célula que se trasforma en
dos, dos larvas de ser humano que nos recuerdan que nos seguimos
reproduciendo, anhelando, viviendo.
D'ON NAIXEN NAGG I NELL?
NAGG I NELL són dos personatges que van nàixer a mans de Paco Zarzoso al muntatge GOSSOS DE LLUM que va dirigir aquest director per a la nostra companyia PERROS DANESES en 2010, per la que van obtenir diversos premis al Vila de Mislata, entre ells:
NAGG I NELL són dos personatges que van nàixer a mans de Paco Zarzoso al muntatge GOSSOS DE LLUM que va dirigir aquest director per a la nostra companyia PERROS DANESES en 2010, per la que van obtenir diversos premis al Vila de Mislata, entre ells:
PRIMER PREMI MILLOR ESPECTACLE.
MILLOR
ACTOR REPARTIMENT. Miquel Mars
MILLOR ACTRIU REPARTIMENT. Laura Sanchis
MILLOR ACTRIU REPARTIMENT. Laura Sanchis
MILLOR DIRECCIÓ. Paco Zarzoso.
NAGG I
NELL eren concretament els pares d'Ham, els personatges de Fi de
Partida, l'obra de Beckett en la que es va inspirar Gossos de Llum.
Aquests personatges vivien dins de dos poals de fem, menjaven,
discutien i contaven acudits fins que morien. Paco Zarzoso deia de
l'obra: “nos gustaba la ardiente ilógica de este particular final
de partida que nos ha permitido jugar a médicos en los precipicios
del dolor y la risa, del placer y de la agonía, jugando en
definitiva a acercar la mano y el corazón al fuego, para apartarla
en el último momento”.
A partir d'aquest moment, va ser tal
l'admiració de la companyia per l'autor irlandés i el
teatre de l'absurd, que prompte començàrem a investigar sobre una
possible adaptació d'aquests personatges als nostres interessos. I
quins són aquests interessos? En la nostra dramatúrgia, optem i
defensem el teatre contemporani. Això significa que la nostra
contemporaneïtat implica el moment en el qual les persones agafem
els grans temes que ens interessen, siga un homenatge, la vellesa,
l'estètica, la mort, la vida, la fe, la sensualitat, els grans
mites, i els fem actuals, actualitzant també les nostres mires
respecte a la situació interrogativa del passat, amb les
possibilitats de sentit, d'experiència, i significació que ens
impliquen i ens col·loquen davant nous horitzons: qualsevol cosa que
es representa, per llunyana que puga paréixer, guanya en la seua
representació una presència plena i és per davant de tot, un nou
llenguatge per explorar. Per tant, la nostra manera d'afrontar els
processos creatius no tindrà un matís contemporani per a la
consciència, sinó un treball per a aquesta i un rendiment exigit.
NAGG I NELL són dos personatges absurds que naixen i moren i tornen a morir, i mai naixen i moren, per què la vida és absurda. Com diu Max Estrella en Luces de Bohemia, “viuen absurdament amb el seu ritme vital, tiren l'un de l'altre amb tal violència que el bot acaba en els braços de l'altre”. I que és la vida si no una mort que comença. NAGG I NELL no s'expressen amb grans paraules, sinó amb el quotidià, mengen, caguen, dormen i fan l'amor. Aquests personatges han sigut apartats al reducte de la cultura morta d'un abocador, dins d'uns poals de fem passen les hores mortes amb la ferralla que troben a terra i els residus que deixen enderrocs i brutícia, entren en profundes contradiccions, generen un gran foc teatral, una gran porquera il·lògica, passen del dolor a la rialla, del plaer a l'angoixa, arrimen la mà al foc del cor i es cremen amb les plomes de la tendresa. Objectes, frases, voluntats i queixes passen d'un personatge a l'altre. La realitat i la consciència viuen separades. Abocats al món desnonat de l' abocador, hereus d'un temps passat que sempre fou millor, Nagg i Nell no poden caminar (o això creu el personatge femení,) mentrestant tots dos esperen un Pensador que els torne la seua identitat. La mancança d'un centre farà que una volta ocupat l'espai, tant físic com mental, el seu món siga, paradoxalment encara més reductible.
HERÈNCIA
NAGG I NELL pretén
parlar de moltes coses, del teatre de Beckett en primera instància,
de la figura de l'autor, de la relació entre director-actor, etc.
però sobretot pretén recuperar els personatges d'aquest grandíssim
autor per possar-los en primeríssima fila, utilitzant el seu
llenguatge, fent reeixir la capacitat de vertigen quotidiana que ens
pot fer sentir la nostra llengua. Tot i l'herència beckettiana, són
explícits els nostres orígens culturals, la nostra posició
inquieta davant els grans temes, la mort, l'amor, l'esperança en la
nostra contemporaneïtat, però els nostres personatges, no treballen
des del saber, ni tan sols, el saber dels sentits, i els afectes, el
saber de l'experiència, del pas del temps, o la gran polifonia, els
nostres personatges són innocents, fins i tot, són impotents. Eixe
és el Beckett que volem ressuscitar. Amb una dramatúrgia jove,
contemporània, i en valencià, amb la qual ens podem identificar amb
eixe mirar de reüll amb el més absurd. Un escenari, buit arran de
terra, fosc, auster, un triple anti-heroi, on l'estil i la psicologia
siguen devorats per qualsevol vacil·lació, la vitalitat d'uns
personatges que poden estirar-se fins a l'infinit, un caos
ceremoniat, esperpèntic, la burla d'un mateix, l'entrada al paradís.
Incentiu a Noves Dramatúrgies 2014
Incentiu a Noves Dramatúrgies 2014
“Un joc amb el que creiem que podem fer i el que realment som capaços de fer, un retrat de la vellesa, de la mort, de la vida com una cosa orgànica, però també com un cúmul de records que de tant de reviure'ls perden sentit o n'agafen un de nou.” Elisa Ferrer. Guionista.
ResponderEliminarAquesta és la música inspiradora de Paco Zarzoso que va donar llum a l'anterior muntatge. https://www.youtube.com/watch?v=kVAvvsNxZXE
ResponderEliminar